יועץ אינסטלציה

יועץ אינסטלציה

כאשר בונים מבנה מסוים, ולא משנה לשם מה הוא משמש או את מי הוא נועד לשרת, משלבים בו בדרך כלל מערכות אינסטלציה מכל מיני סוגים. לעיתים מדובר בתהליך מורכב ומאתגר במיוחד ולעיתים קצת פחות, ובייחוד כשזהו בית פרטי קטן.

כך או כך, כדי לעשות זאת כהלכה ולשלב את מערכת המים והביוב בצורה הטובה ביותר, חשוב להיעזר בשירותיו של יועץ אינסטלציה מקצועי ומנוסה, שיוכל לבצע זאת כהלכה ולקחת בחשבון, במסגרת תכנונה של המערכת ושילובה במבנה, את כל המאפיינים שלו, כמו גם את שאר המערכות הלוקחות בו חלק.

לשם מה אנו זקוקים לשירותיו של יועץ אינסטלציה?

יועץ אינסטלציה, מתוקף תפקידו, דואג לייעץ וגם להגיש תכנית מסודרת, הכוללת התייחסות לכל נושא האינסטלציה (מים וביוב) במבנה. כדי למנוע תקלות מיותרות, בזבוז של מים וגם ניצול נכון שלהם, חשוב שאלו, תשתלבנה כהלכה באותו מקום וגם תעבודנה באופן מסונכרן עם המערכות האחרות.

כאשר בונים בית או מבנה בסדר גודל מסוים, משפצים אותו, מבצעים שינוי כלשהו במערכת האינסטלציה או כל דבר אחר שקשור במים והביוב, יש לפנות ליועץ על מנת שיעבוד בשיתוף פעולה עם האדריכל ועם שאר אנשי הצוות, הלוקחים גם הם חלק מאותו פרויקט ויפיק תכנון מקיף ומפורט, המאפשר לבעלי המקצוע, בשלב הבא, להוציא זאת לפועל ולשלב את מערכת האינסטלציה במבנה הלכה למעשה.

מה כוללת תכנית האינסטלציה שעליה הוא אחראי?

תכנית האינסטלציה שעליה עובד היועץ, והוא זה האחראי להפקתה, מורכבת מכמה פרמטרים. הראשון מתייחס לתכנונה של צנרת הביוב, השני לתכנון צנרת ניקוז מי הגשם, השלישי תכנון אספקת המים לצריכה באותו המבנה, הרביעי לתכנון אספקת המים לנקודות בטיחות האש ואילו החמישי לתכנונה של מערכת המים החמים במבנה.

בכל הקשור לצנרת הביוב – כאן ישנה התייחסות לכל הפרטים, מהקטנים ועד הגדולים הרלוונטיים לביוב, כולל כלים סניטריים שיש לשלב באותו מבנה, קופסאות ביקורות, קולטנים, חיבורים למיניהם ועוד. לשם כך מקבל היועץ מהאדריכל המתכנן את המבנה את מיקומם של המטבח, השירותים וגם המקלחת, ובהתאם מחליט היכן יהיה נכון למקם את הצנרת, תוך מזעור אפשרות של תקלות או סתימות.

עוד הוא מחליט בהקשר הזה על סוג הצנרת שיידרש במקום (צנרת מסוג PVC, מסוג HDPE או כל סוג אחר), השיפועים בצנרת, הן החיצונית והן הפנימית ועוד. בנושא תכנון צנרת ניקוז מי הגשם (צמ"ג) – כאן הוא יתכנן, ובהתאם לחוק, את הצנרת תוך התייחסות לדרכים שתעזורנה במניעת הצפות במקרים בהם יורד גשם כבד, בכמות ובעוצמת המשאבות הקיימות ועוד.

בכל הקשור לעניין תכנון אספקת המים לצריכה באותו מבנה – במסגרת תכנון זה יתייחס היועץ למאגר המים ולנפחו, לחיבורים למשאבות, לתכנון של אל חוזרים ועוד. בשטחים שבהם יש בריכה או ג'קוזי, ייקח בחשבון יועץ האינסטלציה גם את עניין המים החוזרים.

בנושא תכנון אספקת המים לנקודות בטיחות האש – כאן יתכנן היועץ את כיסוי המתזים, את הלחצים והספיקה הנדרשת למערכת הכיבוי על מנת שזו תעמוד בכל התקנים וכן את כל מה שנדרש מיועץ כיבוי האש. ובאשר למערכות המים החמים הוא ייקח בחשבון את עניין המערכות הסולאריות, המערכות החשמליות הסגורות או הפתוחות, משאבות סחרור ועוד.

תפקידו העיקרי של יועץ אינסטלציה הוא לוודא כי כל מערכות המים למיניהן עובדות באופן תקין ומשרתות כהלכה את המבנה עצמו, כמו גם את השוהים והמשתמשים בו. מעבר לכל אותן מערכות חיוניות וחשובות כמו אלו המתחברות לקו הביוב העירוני או מערכת הניקוז של מי המזגן, יטפל היועץ גם בעניין הקשור למערכת כיבוי האש וכן מערכות חשובות אחרות, שהן אלו המבטיחות את קבלת המענה המתאים מכוחות הכיבוי וההצלה ברגע האמת.

כיצד מתומחרים שירותיו של היועץ?

תמחור שירותיו של היועץ נעשה בהתאם לכמה משתנים: סוג ואופי הפרויקט שבו זקוקים לשירותיו (האם מדובר בבית פרטי – אם כן, כמה מפלסים יש בו, האם יש בריכה בחצר, האם יש מרתף, האם מדובר בבניין מגורים – האם זו בנייה חדשה, שיפוץ או תמ"א 38 וגם כמה דירות יש בבניין, האם זהו בניין משרדים, פרויקט מסחרי ועוד).

עניין המחיר הוא אמנם פרמטר חשוב, אולם מומלץ מאד שהוא לא זה שיהיה הקו המנחה שכן ישנם פרמטרים אחרים, שחשובים יותר, כמו ניסיון ומקצועיות, המבטיחים את הבטיחות הנדרשת למקום כמו גם יעילות המערכת המוטמעת בו. לרוב, מתומחר השירות כחלק ממערך כולל של שירותים, אותו מציע משרד מהנדסים, המספק שירותי הנדסה בתחומים שונים, ביניהם אינסטלציה כמובן, מיזוג אוויר, מערכות כיבוי אש ועוד.

לפונים לשירותיו של יועץ אינסטלציה בפעם הראשונה, כדאי לערוך סקר שוק, לבחון את העלויות הריאליות הנדרשות כיום בשוק ובאופן כללי גם להשוות מחירים, תוך התייחסות לפרמטרים נוספים, חשובים לא פחות.

אילו תפקידים נוספים מבצע יועץ אינסטלציה?

לצד התפקידים שהוזכרו מעלה, עובד היועץ גם מול הרשויות השונות, וגם מול בעלי תפקידים שונים הקשורים, כאמור, למבנה עצמו (האדריכל ועוד). במסגרת עבודתו מול הרשויות, מקבל יועץ האינסטלציה את מיקומן של שוחות הביוב, המשפיעות הן על המבנה המדובר והן על הרחוב ואפילו על הכביש שנמצא בסמוך אליו.

מיקומן המדויק של שוחות אלו, מאפשר לו לייעל את עבודתו, כמו גם לאפשר חיסכון כלכלי, שכן כך ניתן לשלוט בכמות המים הרצויה למקום וגם בעוצמת המים הנדרשת לו. עוד אחראי היועץ גם על הכנת "נספח סניטרי", בו הוא מתעד את ביקוריו בשטח, את תכנית העבודה המפורטת שאותה הוא הכין, את שרטוטה של מערכת המים, תכנון מערכת הביוב של המבנה ועוד.

חתימה על נספח זה מהווה, למעשה, אישור לתכנון מערכות האינסטלציה ואפשרות לצאת לדרך – להמשיך בתהליך הבנייה. לצד כל אלה, אחראי היועץ, במסגרת תפקידו, גם על תכנונו של חדר המשאבות (אם נדרש אחד כזה במקום) לטובת הגברת לחץ המים.

כדי לעשות זאת, מתכנן היועץ את מאגר המים, את לחץ המים בעמדות כיבוי האש שבמקום, את משאבות הגברת לחץ המים וגם את המז"ח, אותו מרכיבים בקו המים והוא אחראי, בין היתר, למניעת חדירת מים מזוהמים. את העבודה הזו מבצע היועץ אל מול תאגיד המים המקומי, אל מול מכבי האש וכן אל מול מכון התקנים כדי להבטיח התנהלות יעילה ובטוחה.

למעשה, יש ליועץ אינסטלציה שלושה תפקידים עיקריים: מטרתו העיקרית של שירות הייעוץ שמספק יועץ אינסטלציה היא הכנה של תכנית אינסטלציה מקיפה ומפורטת כדי שניתן יהיה לבצע את העבודה בשטח בצורה הטובה, היעילה וגם הבטוחה ביותר ולקבל את כל האישורים שיאפשרו לבנייה לצאת אל הפועל.

העבודה עצמה מתחלקת לשלושה תפקידים עיקריים, אותם מציע היועץ, במסגרת שירותיו: הראשון הוא הכנה של שרטוט מערכת המים, השני הוא הכנה של שרטוט מערכת הביוב ואילו השלישי ליוויו של הפרויקט עצמו אל מול הגופים המאשרים וכל הרשויות הרלוונטיות.

המשמעות לכך בפועל, שעבודתו של היועץ לא מסתיימת עם קבלת השרטוטים והתכנונים, כי אם כוללת גם ליווי צמוד וסיוע ללקוח בהתמודד עם הגורמים הנדרשים על מנת לקבל את כל האישורים שצריך לטובת הפרויקט וקשורים, בצורה ישירה לרוב, לענייני האינסטלציה.

מדוע חשוב והכרחי כל כך הנספח הסניטרי שאותו הוא מכין?

הנספח הסניטרי שעליו עובד יועץ האינסטלציה נדרש, כאמור, לצורך קבלת היתרי הבנייה והוצאתו אל הפועל, באופן מעשי, של הפרויקט. רק לאחר קבלת ההיתר וכל האישורים הנדרשים ניתן להתחיל בבניית המבנה ובשילובן של כל המערכות הנדרשות לו, לרבות מערכת האינסטלציה.

החוק מחייב כיום את הגשתו של נספח זה על ידי יועץ אינסטלציה, הכולל בתוכו את תכנונן המוקפד של מערכות המים והביוב בשיתוף פעולה עם אדריכל הפרויקט ולעיתים גם עם אדריכל נוף. נספח זה יש להגיש במסגרת הגשת הבקשה להיתרי הבנייה הנדרשים לפרויקטים ועם קבלתם של היתרים אלה, חלה החובה על בעלי הנכס לעמוד בכל הנתונים שנמסרו במסגרתו והועברו אל הרשות המקומית.

עמידה בתנאים אלה תבטיח את קבלת טופס 4, אותו טופס מיוחל. כדי שיוכל להכין את הנספח בצורה הנכונה ובהתאם לכל הדרישות, עובד היועץ בשיתוף פעולה עם גופים שונים המספקים לו מפות וגם נתונים רלוונטיים בנושא המערכות והצנרות הלוקחות בהן חלק. הכנה מסודרת וקפדנית של נספח מסוג זה תבטיח, בסופו של דבר, בשטח עבודה תקינה וטובה של כלל המערכות ומניעת הצפות לא רצויות.

מערכת האינסטלציה לוקחת חלק חשוב ומרכזי מאד במבנה והיא חייבת לעבוד באופן תקין. תכנון של המערכת כדי להטמיע אותה בצורה האידיאלית נעשה בעזרתו של היועץ והוא כולל הגשה של נספח זה.

הנספח מפרט, ובאופן מלא, את כל המידע הקשור אודות התכנון עצמו ומערכת המים והביוב שאותה יש לשלב במבנה והוא מאפשר למקבלי ההחלטה לוודא שאלה, עומדים בכל התקנים הנדרשים ובכל התקנות ההכרחיות הקשורות לרשות עצמה וגם אל החוק. מסיבה זו חשוב מאד לעבוד מול יועץ אינסטלציה מומחה שיוכל להכין נספח זה ולהציע תכנון מקצועי, שאותו ניתן יהיה ליישם בשטח.

אילו מערכות מתכנן היועץ?

במסגרת תפקידו אחראי, כאמור, יועץ האינסטלציה על תכנון של כמה מערכות. המערכת הראשונה, כאמור, היא מערכת המים, כאשר תכנונה כולל הן שרטוט הקשור להנחת הצינורות, הן התייחסות ללחץ המים באותם צינורות, הן את כל הנקודות שבהן יש להציב ברזי כיבוי אש והן את בחינת לחץ המים בהם. אם ימצא היועץ כי לחץ המים בברזים אלה נמוך מדי, לא יקבל הפרויקט את האישור המיוחל.

באשר לתכנון מערכת הביוב, כאן דואג היועץ לחיבור יעיל ונכון של מערכת הביוב במבנה אל צינור הביוב הראשי שנמצא ברחוב. הוא מוודא שלא תתאפשר חדירה של מי הביוב אל מי השתייה ובוחן את השטח היטב על מנת לאפשר הטמעה טובה ואיכותית של מערכת הביוב במבנה עצמו.

במסגרת שירותיו, מלווה כאמור היועץ גם את הפרויקט עצמו מול כל הגורמים והרשויות הרלוונטיות, מגיש את הבקשות לאישור ופועל, במידת הצורך, כדי להשלים, לתקן או לטפל בכל מה שצריך במקרה כדי לקדם זאת כהלכה.

מול מי ועם אילו גופים הוא עובד?

יועץ אינסטלציה עובד מול גורמים וגופים שונים. הגוף הראשון, ואולי בין החשובים ביותר, הוא הרשות המקומית. על היועץ להגיש לרשות המקומית את התכנית, המאפשרת את התחברותה של מערכת הביוב והמים של הפרויקט למערכת הביוב השייכת לרשות המקומית. כדי לעשות זאת, דואג היועץ מראש לקבל מהרשות מפה עם מיקומה של אותה שוחת הביוב הממוקמת בסמוך למבנה.

לעיתים, במסגרת העבודה מול הרשות, יידרש היועץ לעבוד בשיתוף פעולה צמוד עם אדריכל נוף מטעמה (רלוונטי בהם יש להטמיע את המערכות הללו גם בחלקו החיצוני של המבנה). הגוף השני שמולו עובד היועץ הוא מכבי האש, על מנת להכין עבורו תכנית המתייחסת למיקום ברזי כיבוי האש ולקבל את האישור הרלוונטי לכך.

גופים נוספים שגם איתם עובד יועץ אינסטלציה הם תאגיד המים המקומי, אליו מעביר היועץ עותק מהתכנית וכן מכון התקנים, אליו הוא שולח את תכנוניו, המתייחסים גם למיקומם של הספרינקלרים (אם יש כאלה במבנה).

לצד כל אלה, עובד יועץ האינסטלציה גם בשיתוף פעולה הדוק עם בעלי תפקידים נוספים, כאמור, ביניהם האדריכל והקבלנים. אלה, מוציאים בסופו של דבר לפועל את התכנית שלו ודואגים, ולאורך כל שלבי הפרויקט, להבטיח את שלמותה של הצנרת כולה.

כיצד מוצאים את היועץ המתאים?

ליועץ האינסטלציה יש תפקיד חשוב וקריטי מאד בהצלחתו של הפרויקט, ועל כן נדרשות ממנו הכשרות מסוימות וגם ידע בתחום כדי לבצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר ולמנוע תקלות ובעיות שתיקונן, בעתיד, יכול לעלות לא מעט כסף. מעבר לידע הנרחב שברשותו בנושא אינסטלציה ובנייה בכלל, עליו להיות בעל תואר בהנדסה ולרכוש את כל הידע והכלים הנדרשים לשם תכנונן ושילובן של מערכות מים איכותיות במבנה.

מסיבה זו חשוב מאד להיעזר אך ורק ביועץ אינסטלציה שהוא מהנדס, בין אם במסגרת תכנון מערכות מים וגם ביוב עבור פרויקטי בנייה חדשים ובין אם קיימים ולזכור גם שכל אותם גורמים וגופים, המספקים את האישורים השונים, דורשים כי אותו יועץ יהיה גם מהנדס בהכשרתו (אם לא, לא יספקו את כל האישורים הנדרשים לטובת הוצאתו לפועל של הפרויקט).

מסיבות אלו ואחרות ישנם מספר פרמטרים שיש לבחון לפני שפונים ליועץ האינסטלציה לצורך שילובן של מערכות הביוב והמים בפרויקט החדש. ראשית, יש לוודא שמדובר ביועץ מקצועי ומנוסה עם רקע בעבודה מול פרויקטים מסוגים שונים, ובייחוד פרויקט שהוא דומה במהותו לאותו פרויקט שלו זקוקים את סיועו של היועץ. עבודתו של יועץ אינסטלציה היא עבודה מאתגרת מאד המצריכה ידע וניסיון רב.

עליו לקחת בחשבון אלמנטים שונים במרחב, להתייחס לתנאי השטח, למערכות האחרות הלוקחות גם הן חלק באותו מבנה ולמכלול גדול ונרחב מאד של נתונים. כל זאת, כדי לאפשר הטמעה טובה ויעילה של מערכת המים והביוב, ללא תקלות ולא בעיות שונות בעתיד הקרוב או הרחוק. חשוב וכדאי מאד לתת דגש לעניין זה ולא להתפשר על מידת מקצועיותו של היועץ, כמו גם על ניסיונו.

בנוסף, יש לקחת בחשבון גם שלרוב נדרש גם סיוע של מהנדסים נוספים, המתמחים במערכות אחרות במבנה, כמו מערכת מיזוג אוויר. ולכן, כדי לקבל מענה מקיף ושלם יותר, מומלץ לפנות למשרד מהנדסים, שבו לוקחים חלק מומחים בתחומים שונים. כך אפשר יהיה לקבל, לצד שירותי הייעוץ בנושא האינסטלציה, גם שירותי ייעוץ בנושאים אחרים, המבטיחים יחד את הצלחתו של הפרויקט כולו.

בסלע נהרי, משרד מהנדסים ויועצים, מציעים לכם שירותי ייעוץ, תכנון ופיקוח על פרויקטים בסדרי גודל שונים, אותם מבצעים מומחים בתחום עם רקע וניסיון של שנים. בחברה יועצי אינסטלציה עם הכשרה והשכלה רלוונטית שישמחו לספק לכם את המענה המתאים בפרויקט הבניה שלכם.