מערכות מחזור מים

מערכות מחזור מים

בנייה של מבנה כלשהו, ולא משנה לאיזה צרכים הוא מוקם, מצריכה התייחסות ללא מעט פרמטרים, לרבות כאלה הקשורים במים. שילוב של מערכות מים במבנה נעשה תוך בחינת צרכיו הנקודתיים של הפרויקט, תנאי השטח שבו הוא להיבנות וגם הפתרונות הנדרשים למקום על מנת שישרת כהלכה את השוהים בו.

במדינה שמשית וחמה כמו ישראל ישנם לא מעט אתגרים הקשורים במים. הראשון הוא בעיית המחסור במים בשל כמות משקעים קטנה יחסית וימים שמשיים ויבשים מאד לאורך כל השנה, והשני הוא בעיית זיהום מקורות המים, שפוגע באיכות המים שאותם אנו צורכים.

על מנת לעמוד בהצלחה מול אתגרים אלה ולנצל בצורה המיטבית את המשאבים הקיימים, מבלי לפגוע בסביבה, מוצעות כיום מערכות מחזור מים, המתבססות על פיתוחים של השנים האחרונות, מערכות אותן ניתן לשלב במבנה או בעסק עצמו, ומבלי לבזבז אפילו טיפה אחת.

מהן מערכות מחזור מים?

מערכות מחזור מים, וכפי שניתן לנחש משמן, נועדו למחזר מים קיימים לשימוש חוזר. את המערכות הללו אפשר לשלב בבתים פרטיים ובעסקים שונים, שבהם נעשה שימוש בכמויות מים גדולות יחסית, כמו מכונים לשטיפת רכב, וכך לנצל כהלכה את כמויות המים שמשתמשים בהן גם ככה לשימוש חוזר. את המערכות הללו אפשר להתקין גם לצורך השקיה בחצר או בגינה, להדחת אסלות ובמקומות נוספים כדי לחסוך במים ולעזור לשמור על איכות הסביבה.

אחד היתרונות הבולטים של המערכות הללו הוא העובדה שהן פשוטות מאד להפעלה, הן קומפקטיות לרוב כשמדובר במערכות לצרכן הביתי ולכן מתאימות לכל חלל ולכל גינה. הן אינן תופסות מקום רב, ובניגוד למערכות אחרות, הן לא מסורבלות כלל. המערכות מנצלות את מי השפכים היוצאים מבית המגורים או מבית העסק, אוספות אותן לשימוש חוזר ומאפשרות, לנו המשתמשים, לנצל את המים האלה לטובת השימושים השונים שלנו.

מדובר, למעשה, בחיסכון של עד 90 אחוזים מסך צריכת המים, שהוא, ללא ספק, משמעותי מאד ויכול להשפיע רבות על ההוצאה הכספית שקשורה במים וגם על הסביבה שלנו.

אילו סוגי מערכות מוצעים כיום?

בדומה לכל תחום אחר, גם כאן אפשר למצוא מגוון רחב של פתרונות, הניתנים להתאמה למקומות שונים ומספקים מענה נקודתי לאותו צורך. אלו יכולות להיות, למשל, מערכות מחזור מים, המותקנות בבתים פרטיים ומאפשרות מחזור של מים אפורים. מערכות אלו מסננות, למעשה, את מי המקלחת שלנו לטובת ההדחה באסלה וכך יוצרות שימוש חוזר ובטוח של המים, שגם כך כבר השתמשנו בהם.

כדי לעשות זאת, מותקנת בבית מערכת מיוחדת להכלרת המים, כלומר כזו האחראית להוספת כלור למי המקלחת כדי לטהר אותם ולאפשר את השימוש החוזר בהם, ועליה לוח בקרה, המאפשר בחירה בין מצבי שהייה שונים. אפשר בעזרת הלוח לקבל התראות אודות דליפות מים שבמיכל ההדחה בשירותים וגם לזהות תקלות אחרות המסייעות בהתנהלות חכמה יותר ושימוש יעיל של המערכת.

אפשרות נוספת היא מערכת מחזור מים המיועדת להשקיה ומבצעת טיהור של מים שבהם השתמשנו לטובת השקיית הצמחייה. כאן מדובר בכמות של בין חצי ליטר לבין 9 קוב בכל יום ובמחזור של מים שחורים ביתיים.

כאשר מדובר במקבץ של כמה בתים, או אפילו ליישובים שלמים, אפשר להתקין מערכות לסינון ולמחזור מים המותאמות לאתגרים מיוחדים שכאלה ויודעים כיצד להתמודד בהצלחה עם כמויות גדולות של מים המצריכות טיהור לצרכי שימוש חוזר. זה יכול להיות עבור שכונות בישובים מסוימים, מוסדות למיניהם וגם בנייני משרדים ואפילו בסיסים צבאיים הזקוקים אף הם לפתרונות של מחזור מים כדי להפחית בכמויות.

ישנן כיום לא מעט חברות המייצרות מערכות מסוג כזה, חברות המקפידות על איכות ברמה גבוהה כמו גם עמידה בכל התקנים הנדרשים. יחד עם זאת, משוכללת ואיכותית ככל שתהיה, אם לא מנצלים את מערכת מחזור המים כהלכה ולא משלבים אותה בצורה הנכונה, לא ניתן להפיק ממנה תועלת וליהנות מהיתרונות הרבים שהיא מביאה אתה.

מסיבה זו חשוב לפנות לבעלי מקצוע המספקים שירותי ייעוץ הנדסי וגם תכנון ויכולים לעזור בשילובן של מערכות מחזור מים במבנים שונים, ובבתי עסק מכל מיני תחומים. בסלע נהרי עושים בדיוק את זה תודות למהנדסים והנדסאים מיומנים ומנוסים, הבוחנים את הפרויקט ויודעים, תוך התייחסות לצרכים הקיימים ולתנאי השטח, איזו מערכת מתאימה למחזור מים כדאי לשלב במקום וגם איך לעשות זאת בצורה הנכונה ביותר.