תכנון מערכות מים

תכנון מערכות מים

מערכות המים לוקחות חלק בכל מבנה והן באות לידי ביטוי בתצורות שונות. מערכת המים והביוב היא אולי המערכת החשובה ביותר בכל מקום, והיא יכולה להיות פשוטה יחסית וגם מורכבת, מה שמושפע מאד מתנאי השטח, מצרכיו וגם מדרישותיה של המערכת עצמה, המותקנת בשטח. אך, לצד מערכת חשובה זו, ישנן מערכות מים נוספות שיש לקחת בחשבון כאשר מתכננים מבנה מסוים, ובייחוד מבנים מסחריים ותעשייתיים מכל מיני סוגים.

למשל, מערכת ספרינקלרים וגם מערכת כיבוי אש. שתי המערכות הללו חשובות לצרכי בטחון המבנה ועליהן להיות מתוכננות כראוי כדי להבטיח התנהלות נכונה ברגע האמת, ובייחוד במצבי חירום שונים. שירותי תכנון מערכות מים, אותם מבצעים בפועל מהנדסים מיומנים, מקצועיים ומנוסים מאד מספקים מערך שלם של פתרונות תכנון, המתייחסים לכל מערכות המים הנדרשות באותו המבנה: מערכות האינסטלציה, הספרינקלרים וגם מערכות כיבוי אש.

מהנדסים אלה עובדים פעמים רבות בשיתוף פעולה מקצועי עם בעלי מקצוע אחרים, כמו אדריכלים, קבלנים ועוד, שיחד מאפשרים לאותו פרויקט להגשים את מטרותיו ולהסתיים בהצלחה.

כיצד לוקח חלק הליך תכנון מערכות מים בתכנון המבנה כולו?

מבנה נועד לשרת אנשים לרוב או לשמש לצרכים כלשהם, בין אם אלה צרכים תעשייתיים מסוג מסוים, צרכים מסחריים או, כמובן, צרכים פרטיים. במבנה לוקחות חלק מגוון רחב של מערכות, לרבות מערכות האינסטלציה למיניהן, מערכות מיזוג אוויר, מערכות החשמל ועוד. כל אחת מהן חייבת לעבוד כהלכה על מנת לספק את המענה שלשמו היא הותקנה וגם כדי למנוע תקלות או בעיות אחרות, שלעיתים עשויות, חלילה, לעלות בחיי אדם.

תכנון מערכות מים במבנה הכרחי בייחוד כאשר מדברים על מבנים גדולים, מורכבים או מבנים תעשייתיים, למיניהם, למשל מפעלים, שלהם צרכים מיוחדים. ישנם כמה סוגים שונים של מערכות מים שתיקחנה חלק בכך ועל כל אחת מהן לעבוד בצורה מושלמת ובסנכרון עם מערכות המים האחרות, כמו גם המערכות הנוספות שבאותו המבנה.

תכנון מקצועי מבטיח הטמעה נכונה של מערכת המים, על סוגיה השונים, ואת תפקודה היעיל, הן כדי לספק את המים בעוצמה המתאימה והן כדי להבטיח חיסכון במשאבים.

מה כולל במסגרתו תכנון אינסטלציה וביוב?

תכנון מערכות מים כולל התייחסות, כפי שניתן לנחש, גם למערכת האינסטלציה והביוב. כאן מדובר במערכת מורכבת, הקשורה באופן ישיר גם למערכת החיצונית הנמצאת בסמוך למבנה (זו השייכת לרשות העירונית, למשל). ייעוץ ותכנון מערכת מסוג זה נכלל לרוב בשירותי הייעוץ והתכנון של מערכות המים כולן ונותן מענה נקודתי לצרכיו של המקום, כמו גם לצרכי המשתמשים בו.

במסגרת הליך תכנון זה מכין המהנדס נספח סניטרי הנדרש לצורך קבלת היתרי בנייה והוצאתו לפועל של הפרויקט, הוא אחראי גם על כתב הכמויות, על הכנת תכנית לאישור תאגידי המים, הרשויות או מחלקת המים וכן פיקוח על עבודות האינסטלציה המבוצעות בשטח, לרבות מתן חוות דעת. בנוסף, אחראי המהנדס גם על הכנת תכנית לאישורו של משרד הבריאות, לאישור מעבדות שונות וכן לצורך הטמעת פתרונות הרלוונטיים למערכות דלוחין וביוב.

כיצד מתבצע הליך תכנון מערכות ספרינקלרים ומערכות כיבוי בקצף?

הספרינקלרים לוקחים גם הם חלק ממבנים שונים וממערכת המים כולה ונדרש תכנון קפדני שלהם על מנת לשלבם כהלכה. במסגרת שירותי תכנון מערכות ספרינקלרים, הניתנים גם הם כחלק בלתי נפרד משירותי תכנון מערכות מים, ישנה התייחסות למגוון של פתרונות חסכוניות ויעילות מאד למקום, תוך התייחסות לעמידה בכל התקנים הנדרשים.

במסגרת תכנון הפרויקט כולה נלקחים בחשבון הספרינקלרים שיותקנו באותו המקום, היכן כדאי וחשוב למקם אותם ואיך הם יעבדו בתיאום עם כל האלמנטים האחרים שבסביבה. מערכות נוספות, המבטיחות גם הן מענה מתאים ובעיקר בטחון הנדרש למקומות רבים, הן מערכות הכיבוי. מדובר במערכות קצץ, חלקן ניידות וחלקן קבועות, הניתנות להתקנה ולשימוש במקומות בהם משתמשים בחומרים דליקים ומסוכנים ובהם יש חשש משריפה.

תכנון מקצועי ונכון של המערכות הללו והטמעה טובה יבטיחו מענה מוצלח במקרים של שריפה, חלילה ובמצבים בהם יש צורך לתפעל את המערכת עצמה.

אילו תקנים יש לקחת בחשבון במסגרת התכנון?

על מערכות המים למיניהן לעמוד במספר תקנים חשובים, המבטיחים הן את מידת היעילות של כל אחת מהן והן את רמת הבטיחות שאותן הן מציעות. כאשר מתכננים מערכות מים, נלקחים בחשבון מספר תקנים חשובים שבהם יש לעמוד, חלקם תקנים ישראלים, כמו 1596 – התקן הישראלי הרלוונטי להתקנת מערכות לכיבוי אש במים, והתקן NFPA 13, התקן האמריקאי הנדרש אף הוא למערכות מסוג זה.

מדוע כדאי לפנות לשירותיו של משרדי מקצועי לתכנון מערכות מים?

מערכות המים, כאמור, לוקחות חלק חשוב ומרכזי במבנים ועליהן לעבוד כראוי ללא הפסקה. משרד מהנדסים המציע שירותי תכנון מערכות מים, כמו גם מהנדסים מנוסים ומקצועיים מאד הוא הכתובת הנכונה לפנות אליה כדי להבטיח הן תכנון ראוי ומדויק והן הקפדה על כל הפרמטרים הנדרשים. מהנדסים בעלי הכשרה רלוונטית מכירים היטב את האתגרים הקשורים בתכנון מערכות מסוג כזה ויודעים כיצד להתמודד בהצלחה עם האתגר.

הם מכירים את התקנים שבהם יש לעמוד וגם יודעים עם אילו בעלי מקצוע, רשויות וגם גורמים שונים אחרים יהיה עליהם לעבוד. אצלנו, בסלע נהרי, תמצאו את מיטב המומחים שישמחו לעמוד לרשותכם ולהציע לכם שירותי תכנון מערכות מים ומערכות נוספות, הנדרשות אף הם במסגרת הפרויקטים השונים.

כל זאת, תוך ביצוע עבודה איכותית ועמידה בתקנים השונים ויצירת מערכות יעילות במיוחד המאפשרות, הן בעתיד הקרוב והן ברחוק, חסכון במשאבים. במקביל מוצעים גם שירותי פיקוח, הנדרשים על מנת להבטיח את ביצועה של העבודה ובהתאם לתכנון הקיים בצורה הנכונה, והתנהלות תקינה המבטיחה את הצלחתו של הפרויקט.