תכנון מערכות ספרינקלרים

תכנון מערכות ספרינקלרים

למרבה המזל, ובעקבות ניסיון העבר, מחייב החוק בישראל על כל מבנה ציבורי להתקין מערכת ספרינקלרים. תפקידה של מערכת כזו הוא לא למנוע שריפות, כמו שאחדים חושבים, אלא למנוע מהאש להתפשט ברגע שהיא כבר החלה. הדבר חשוב במיוחד במבני ציבור, שהם לעיתים קרובות גדולים במיוחד, ועד שמישהו שם לב לאש הפורצת בהם, היא כבר עלולה להוות סכנה ממשית, לנפש ולרכוש.

זאת כמובן בלי להתייחס לשריפות הפורצות בלילה, כאשר מבנים אלה נוטים לרוב להיות ריקים, ועלולות לעבור מספר שעות עד שמישהו יבין שמתרחשת שריפה, שיכולה לגרום לנזקים חמורים.

עם זאת, ולמרות התקינה המחייבת, על אף שכל המתכננים והמתקינים של מערכות הספרינקלרים עושים את אותה עבודה בבסיסה, קיימים פערים ברמת המקצועיות, ההבנה של המערכות ותכנון האסטרטגי על מנת למקסם את יכולותיה של המערכת יחד עם עומס מינימלי על המרחב ועל התכנון הכולל של המבנה.

מה החשיבות של תכנון מערכות ספרינקלרים בצורה מיטבית?

על אף שהמבנה של מערכות ספרינקלרים איננו מסובך במיוחד, ישנם פרמטרים רבים המשפיעים על התכנון שלה ועל ההתקנה שלה, שאותם צריך לקחת בחשבון בשלב התכנון, בשלביו המקדימים מאד של פרויקט הבנייה. יש הבדלים באופי המערכת שתותקן בהתאם לרמת הסיכון של המבנה, לגודל שלו, ולמערכות אספקת המים המזינות אותו.

בנוסף, יש צורך בשילוב של המערכת בצורה המיטבית במבנה הקיים (אם זה המצב), או בתכנון האדריכלי של המבנה טרם הבנייה שלו. חשוב לזכור שאיכות התכנון וההתקנה של המערכת נמדדים בזמן אמת, ולא מדובר על מערכת שניתן לתת לה "צ'אנסים" כדי לבדוק איך היא מתפקדת בשעת הצורך. תכנון מערכות ספרינקלרים שאינו מקצועי דיו עלול להוביל לתוצאות הרות אסון, ולכן השלב הזה כה חשוב.

מהם השיקולים המשפיעים על תכנון והתקנה של מערכות ספרינקלרים?

לאחר שהבנו עד כמה הנושא של תכנון מערכות ספרינקלרים על ידי אנשי מקצוע ראשונים במעלה הוא קריטי, נתייחס לפרמטרים שאותם יש לקחת בחשבון במהלך תכנון כזה. ראשית, יש לבחון את מערכת אספקת המים לבניין בכלל, ולמערכות הספרינקלרים בפרט.

על מנת לתפקד בצורה הטובה ביותר, על הספרינקלרים להיות מוזנים במים בלחץ גבוה, כזה שיאפשר לכולם לפעול בעוצמה גבוהה בו זמנית, וכך להעלות את הסיכויים לכיבוי של השריפה באיבה. לחץ שאינו מתאים במערכת עלול לגרום לכך שספרינקלרים הנמצאים רחוק מתחנת השליטה לא יתפקדו כראוי, מה שמותיר את החלק הזה במבנה פגיע ביותר.

לעיתים יהיה צורך בהתקנת ברז מיוחד למערכת הספרינקלרים, כזה שיבטיח את לחץ המים הדרוש בזמן אמת. מיפוי של הזנת המים ומערכת האינסטלציה בבניין נערך על ידי אנשי מקצוע מנוסים, בעלי ניסיון רב שנים בתכנון והתקנה של מערכות ספרינקלרים. שנית, אופי השימוש במבנה וגודלו של המבנה נלקחים בחשבון בעת תכנון מערכות ספרינקלרים.

רמת הסיכון של המבנה המיועד משתנה בהתאם לאופי הפעילות שלו, שכן אין דין בניין משרדים כדין מפעל להתכת מתכות. נוסף על כך, מספר החדרים בבניין, גודלו הכולל, מספר האנשים המיועדים להיות בו, סוג החומרים שמהם הוא בנוי ועוד ועוד, כל אלה יעזרו לאנשי המקצוע לקבוע מה היא מערכת הספרינקלרים המתאימה ביותר עבור הבניין.

ישנן מספר מערכות אפשריות להתקנה (ראו בהמשך), וכל אחת מהן מתאימה לאופי מסוים של מבנה, ולגדלים שונים. ולבסוף, לאחר שנבחנה הזנת המים לבניין ולאחר שנבחרה מערכת הספרינקלרים שבה ייעשה שימוש, מגיע שלב ההתקנה. קשה להמעיט בחשיבותה של התקנה על ידי מתקינים מוסמכים, אמינים, מנוסים ומקצועיים ביותר. כמו שאומר הפתגם, אין הזדמנות שנייה לרושם ראשוני.

תוצאות של התקנה חובבנית עלולות להיות הרסניות, גם אם מדובר בפרט שאולי נראה זניח. אטימה לא מספיקה, לחץ מים שלא מגיע לעוצמה הנדרשת או פשוט חיבור בעייתי של המתז, כל אלה עלולים להוביל לכך שבזמן שריפה המערכת לא תתפקד כמו שצריך. מערכת שתותקן בצורה איכותית תעניק למבנה את התקן המיוחל מרשות הכבאות וההצלה, וחשוב מכך, תבטיח עד כמה שאפשר את שלומם של העובדים והשוהים בבניין.

אילו סוגי מערכות ספרינקלרים קיימים בשוק?

מערכת רטובה – כשמה כן היא, במערכת זו הצינורות מלאים באופן קבוע במים (ואך ורק מים), והעלייה בטמפרטורות בזמן שריפה גורמת לפתיחה של המתז, שמשחרר מים בלחץ גבוה לעבר מקור השריפה. מערכת זו אינה מתאימה למקומות קרים במיוחד שבהם ירידת הטמפרטורה למעלות מתחת לנקודת הקיפאון של המים (כלומר מתחת לאפס) עלולה להוביל לקפיאה של המים בצנרת.

בשל הנפח הגדול יותר שמים קפואים תופסים, תהליך כזה לא רק שהופך את המערכת ללא יעילה כל עוד המים קפואים, אלא גם עלול להוביל לפיצוץ בצנרת שיצריך תיקונים נרחבים. עם זאת, למערכת הספרינקלרים הרטובה מספר יתרונות משמעותיים, ההופכים אותה למבוקשת ביותר במקומות שבהם היא מתאימה להתקנה. מדובר במערכת פשוטה ונוחה להתקנה, בעיקר בשל מספר החלקים המועט שלה, מה שהופך אותה לזולה ונוחה לתחזוקה.

אמנם יש צורך באיש מקצוע מומחה שיבדוק את המערכת מפעם לפעם, אך התדירות של הביקורות הללו היא לרוב נמוכה יותר מאשר במערכות האחרות שיפורטו להלן. המודולריות שלה מאפשרת גם הרחבה וסיעוף שלה במידת הצורך, כך שהיא גמישה להפליא.

בנוסף, העובדה שהחום מוביל לפתיחה ממוקדת של מתזים באזור השריפה בלבד מונעת הרטבה של שטחים נרחבים בבניין שלא לצורך (מה שעלול להוביל לעוגמת נפש במקרה הטוב, ולנזק רב במקרה הרע).

מערכת יבשה – גם כאן, ניתן לנחש את תפקודה של המערכת משמה. בניגוד למערכת הרטובה, במערכת יבשה הצינורות המזינים את המתזים ריקים ממים באופן שוטף, וממולאים באוויר או חנקן נוזלי בלחץ גבוה. בעת הפעלת המתז בשעת עלייה חדה במעלות בחלל שבו הוא נמצא, נפתח השסתום המותקן במתז והאוויר הדחוס יוצא, מה שמאפשר למים להגיע מהמערכת המרכזית היישר אל המתז הספציפי שהופעל.

גם כאן ישנו יתרון משמעותי בכך שמערכת המתזים ממוקדת לאזור השריפה, ולא מציפה את כל החלל או הבניין. בנוסף, העובדה שהצינורות ריקים ממים מונעת נזקי חלודה ואפשרויות של דליפה, שעלולות להיות בעייתיות במיוחד בחללים עם ציוד רגיש (כדוגמת ציוד אלקטרוני יקר, או חומרים מסוכנים). החיסרון הגדול במערכת יבשה הוא המורכבות שלה.

השילוב של אוויר בלחץ גבוה, חשיבות האיטום המלא, מערכות הבקרה המתוחכמות והתחזוקה השוטפת הנדרשת על מנת לוודא שהמערכת תפעל בצורה טובה בשעת הצורך, כל אלה הן מייקרים מאוד את ההתקנה והתחזוקה שלה והן הופכים אותה ללא גמישה. בניגוד למערכת הרטובה, כמעט ולא ניתן לעשות שינויים במערכת היבשה, והאתחול שלה לאחר שריפה מורכב בהרבה מזה של המערכת הרטובה.

יש לציין שקיימת גרסה מורכבת יותר של מערכת המתזים היבשה, הקרויה מערכת הפעלה מוקדמת (Pre-action system). מדובר במערכת שבה הבקרה על הפעלת המתזים הדוקה מאוד, וזאת על מנת למנוע נזקי במים שלא לצורך. מערכת כזו מיועדת למבנים רגישים במיוחד (כגון מוזיאונים), הינה יקרה להתקנה ולתפעול, ומצריכה מיומנות גבוהה במיוחד.

מערכת הצפה – בניגוד למערכות הקודמות שתוארו, שבהן כל מתז נפתח בהתאם לטמפרטורות שהוא "חש", במערכת הצפה ישנו גלאי אחד המחובר למספר מתזים. במקרה של הפעלה של הגלאי בשעת שריפה, יופעלו כל המתזים המחוברים לאותו גלאי, כך שתתרחש "הצפה" של האזור המכוסה על ידו.

אז למי כדאי לפנות בנוגע לתכנון מערכות ספרינקלרים?

כמו שניתן להבין, תכנון מערכות ספרינקלרים איננו משימה פשוטה כלל, ולכן חשוב לפנות לחברה בעלת ניסיון רב שנים, המקפידה על עמידה כל התקנים הנדרשים, ושבה עובדים אנשי המקצוע המובילים בתחומם.

אנחנו, בחברת סלע נהרי, מספקים לכם שירותי ייעוץ ותכנון מערכות ספרינקלרים כבר עשרות שנים, ובין לקוחותינו ניתן למנות גופים מהגדולים במשק הישראלי, כמו גם גופים בינלאומיים. את שירותינו נתאים לכם באופן מדויק לפרויקט על מנת להבטיח התנהלות נכונה וחללים בטוחים.